הגיע הזמן להסביר לילדים שלכם מהי הונאה דיגיטלית?

לפני זמן רב צפיתי בסרט שבו הגיבור חוזר הביתה אחרי חוויה מרגיזה, רק כדי לגלות שמתחזה תפס שם את מקומו! המתחזה אימץ לעצמו את השם, המסמכים ואפילו העסק של הגיבור! הגיבור עבר תקופה קשה שבה נאלץ להוכיח את הלגיטימיות שלו ולהראות לעולם כיצד הכפיל שלו ביצע את התרמית.

במילון Merriam-Webster, תרמית (fraud) כ”הפשע הכרוך בגזילת דבר בעל-ערך מאדם אחר בשיטות של רמאות”.

במילים אחרות, זהו האופן שבו אנשים גונבים נתונים פרטיים, משיגים חתימות על מסמכים משפטיים באמתלות כוזבות או משתמשים בשיטות אחרות כדי להתחזות לאדם אחר למען הפקה של תועלת אישית.

ייתכן שכבר נחשפתם לסוג ההונאה הנפוץ שבו אדם מסוים מבטיח משרות הגונות לאנשים בתמורה לסכומי כסף גדולים ואז נעלם? הנה לכם סוג נוסף של תרמית.

האם תהיתם פעם כיצד מתבססת הזהות המקוונת של אדם? זה תרגיל מעניין, והוא עוזר מאוד להבין מהי הונאה דיגיטלית ולנקוט אמצעי זהירות נגדה.

אז בואו נבחן את המקרה של אדם פרטי כלשהו, נניח שלי. אילו הוכחות עליי לספק על מנת לבסס את עצמי בתור בן אדם אמיתי באינטרנט? הנה רשימה של הפרטים הכלליים שעשויים להיות נחוצים:

  • תאריך לידה
  • מספר טלפון נייד
  • שם הנעורים של האם
  • כתובת
  • מספר חשבון בנק
  • מספר של כרטיס חיוב או כרטיס אשראי

כשחושבים על זה, למען האמת, זה מעט מאוד. כשאני פונה למחלקת שירות הלקוחות של הבנק שלי, הם בדרך כלל מבקשים ממני לאמת תחילה את השם, מספר הטלפון, תאריך הלידה והמספר של כרטיס החיוב/אשראי שלי. וכשאני קונה כרטיס טיסה באינטרנט בעזרת כרטיס האשראי שלי, אני מתבקש למסור את הפרטים שלו. הדבר נכון גם לגבי עסקאות מקוונות.

אז מה דרוש לנוכל כדי לרמות אתכם? א. שם; ב. תאריך לידה; ג. פרטי כרטיס בנקאי – זה הכול!

ברור לי מה תהיה התגובה שלכם: “למה שאמסור אי-פעם למישהו פרטים כל כך חשובים? ולילדים שלי אין כרטיס אשראי משלהם. אז ממה בדיוק אני אמור להיות מודאג?

נכון, אין ספק שאתם נוקטים זהירות, ויכול להיות שגם הילדים שלכם משתמשים באינטרנט באופן אחראי. אבל הפושעים הקיברנטיים חכמים. הם יודעים איך לחלץ מכם, ובמיוחד מהילדים שלכם, נתונים אישיים חשובים, מבלי לעורר חשד.

צעירים אוהבים לענות על שאלוני יחסים או מבחני אישיות מקוונים שבהם נקבע “מה תאריך הלידה שלכם אומר עליכם”, “גלו מי יהיה הפרטנר האידאלי שלכם” או “איפה תהיו בעוד 20 שנה”, וכו’. יכול להיות שגם אתם אוהבים לענות עליהם?

בשאלונים אלו, שמגיעים ממקורות לא מאומתים, נאספות בחשאי עובדות רבות לגביכם. למשל, כדי לאתר את הפרטנר המושלם, משתמשים מתבקשים לשתף את השם, הגיל והמזל שלהם. כך, אתר האינטרנט מגלה שלוש עובדות חיוניות, והוא יכול להשתמש בהן לרעה או למכור אותן לצד שלישי. בשאלונים אחרים אתם עשויים להידרש למסור פרטים כגון תאריך הלידה, שמות ההורים והלאום, וכן מידע נוסף.

ילדים גם משחקים במשחקים מקוונים או מורידים תכנים מאתרים חינמיים. על אף היותם חינמיים, אתרים אלו כוללים לעתים קרובות חלונות מוקפצים שבהם מוצעות הנחות מפתות לתכנים נוספים. ילדים עשויים לקבל מההורים היתר להשתמש בכרטיס האשראי שלהם, או שההורים עשויים להזין את הפרטים בעצמם. לעתים קרובות אף אחד מהם אינו בודק את האתר או את שער התשלום. יתרה מכך, בחלק מהאתרים החינמיים המשתמשים נדרשים לשמור את פרטי כרטיס האשראי באתר עצמו.

הבנתם כמה זה קל? גנבי הזהות המודרניים מפתים את הקורבנות בעזרת מלכודות מתוחכמות. אתרי האינטרנט, המודעות או החלונות המוקפצים שלהם עוברים את מבחן העין, והתוכנה הזדונית שכלולה בתוכניות שלהם יכולה להונות אפילו את חומת האש של המכשיר.

אתם בוודאי חושבים לעצמכם “המממ! איך אפשר לנצל לרעה פרטים מהסוג הזה בהונאה קיברנטית?”

לאיבוד הזהות המקוונת יכולות להיות השלכות כבדות. פושעים קיברנטיים יכולים להשתמש בנתונים שהם אוספים ברשת כדי ליצור זהות חדשה. הדבר עלול לפגוע בכרטיסי אשראי ולגרום להפסדים כספיים. עניין מטריד נוסף הוא שעל ידי שימוש בזהות של הקורבן רמאים יכולים לפתוח מספר חשבונות למטרות זדוניות, ואף לגייס עזרה ממשלתית או להגיש מועמדות למשרות. יכולות להיות לכך השלכות שליליות עתידיות עבור הקורבן.

כהורים, הצעד הראשון שאתם יכולים לנקוט הוא ללמד את הילדים שלכם כיצד לזהות מלכודות הונאה דיגיטליות פוטנציאליות:

  • מבחני יחסים/אישיות מקוונים שנדרש למסור בהם כמות גדולה של נתונים אישיים
  • חלונות מוקפצים והודעות דוא”ל שמיידעים על זכייה בלוטו
  • הגדלה פתאומית של היתרה בכרטיס האשראי
  • עלייה פתאומית בהיקף של הודעות הדוא”ל והפרסומים במדיה החברתית שמתקבלים מאנשים לא מוכרים

ולבסוף, עזרו לילד שלכם לדעת איך להתנהל בעצמו בתחום הבטיחות באינטרנט (אבל בהנחייתכם):

  1. בטחו במוכר: עדיף לילדים להגביל את השימוש שלהם באינטרנט לאתרים מהימנים ולא להסתכן בהרפתקאות בטריטוריות לא בטוחות.
  2. אל תספרו דבר לזרים: הישמרו מפני אתרים ומוכרים שמבקשים יותר מדי פרטים אישיים. עדיף לבצע בירור ולוודא את האותנטיות לפני שיתוף הפרטים
  3. אין ארוחות חינם: האם זכיתם בהגרלת לוטו מקוונת? האם הדמות שלכם במשחק זכתה ב”חיים” או תחמושת? האם אתם עומדים בתנאים ליציאה לחופשה? זכרו, ילדים: אף אחד לא נותן שום דבר בחינם. יש פואנטה, ולעתים קרובות היא הונאת דיוג.
  4. הפסיקו כבר שם אם אתם מתבקשים במשחק או בחלון מוקפץ למסור את השם, תאריך הלידה, הכתובת או פרטי כרטיס האשראי שלכם. פנו לעזרת מבוגר
  5. התקינו והפעילו בחינם את McAfee WebAdvisor דרך Intel Security: כלי אבטחה זה יגן עליכם באורח מופלא. הוא יסמן אתרים בטוחים ויזהיר ילדים מפני אתרים לא בטוחים. כמו כן, אל תשכחו להשתמש בכלי אבטחת מידע מקיפים כדי להגן על כל המכשירים המחוברים לאינטרנט שהמשפחה משתמש בהם

בקצרה, ילדים צריכים לחשוב לפני שהם לוחצים על כפתור. כשאתם מתקינים תוכנת אבטחה במכשיר שלכם, טפטפו לילד את מנטרת הבטיחות הקיברנטית “עצור, חשוב, לחץ”. הסבירו לו את החשיבות האדירה הגלומה במסמכי אימות הזהות שלו, ואת אחריותו להגן עליהם.

הישארו מוגנים באינטרנט!

{"metadata":{"id":"ab8b9ca4-fa07-4fed-87cb-41cb6537120a","version":"1.0","ep":"ta","lang":"he-il","original-url":"https://blogs.mcafee.com/consumer/time-make-kids-aware-digital-fraud/","author":"Cybermum India","author-page":"https://blogs.mcafee.com/author/cybermum-india/","category":"Family Safety;Mobile Security","draft":"true","authordetail":"Anindita Mishra is Intel Security’s Cybermum in India. A Pune-based freelance writer, teacher and devoted mother of two- Anindita has always been a vocal advocate for issues tied to children's welfare and development. Like many Indian parents, Anindita wants to make sure that her children are safe wherever they go, in the real or virtual world. Her blogs are about internet safety and sharing her own experiences, insights and learnings to keep children and families safe online.","feedimageurl":"https://securingtomorrow.mcafee.com/wp-content/uploads/time-make-kids-aware-digital-fraud.jpg"}}

The post הגיע הזמן להסביר לילדים שלכם מהי הונאה דיגיטלית? appeared first on McAfee Blogs.

Read more: הגיע הזמן להסביר לילדים שלכם מהי הונאה דיגיטלית?

Story added 10. November 2016, content source with full text you can find at link above.